Odwiedzając cukiernie, kawiarnie, piekarnie czy działy ze słodkościami w supermarketach, naszą uwagę przykuwają zawsze pięknie wyglądające wypieki. Jak to jest, że wyroby cukiernicze dostępne w takich miejscach prezentują się znacznie atrakcyjniej od tych przygotowywanych własnoręcznie w zaciszu domowej kuchni? Sekret tkwi w różnorodnych technikach dekoracyjnych stosowanych przez ich producentów. Jedną z najczęściej wykorzystywanych metod ozdabiania ciast jest glazurowanie. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, na czym dokładnie polega ten proces i po co się go stosuje.
Na czym polega glazurowanie ciast?
Glazurowanie ciast to inaczej pokrywanie ich powierzchni specjalną glazurą cukierniczą. Glazura taka to, innymi słowy, polewa albo lukier. W domowych warunkach stosujemy najczęściej lukier wyrabiany z cukru pudru, kilku kropel soku cytrynowego i odrobiny gorącej wody, jednak w branży cukierniczej wykorzystuje się do tego zazwyczaj gotowe pomady wodne. Nadają się zarówno do nakładania metodami tradycyjnymi (przez maczanie lub pędzlowanie), jak i przy użyciu specjalistycznych urządzeń cukierniczych (np. maszyn do oblewania lub natryskiwania). Niektórych z nich można używać od razu po otwarciu opakowania, ponieważ nie trzeba do nich już niczego dodawać. Przed użyciem należy je tylko dokładnie wymieszać. Są to produkty przygotowane w taki sposób, aby woda utrzymywała się w ich strukturze dzięki odpowiednio dobranym dodatkom. Stosując takie pomady, możemy uzyskać glazury o różnej konsystencji. Aby otrzymać gęstą białą glazurę, należy nałożyć pomadę bezpośrednio z opakowania na wyrób cukierniczy. Jeżeli chcemy, żeby była ona delikatniejsza, cieńsza i bardziej przeźroczysta, musimy (przed rozpoczęciem nakładania) ogrzać ją do temperatury maksymalnie 40°C i ewentualnie dodać wody.
W jakim celu glazuruje się ciasta?
Glazurowanie ciast to zabieg, który powoduje, że wypieki wyglądają apetyczniej i nabierają wyrazistego smaku. Pięknie błyszczące się powierzchnie ciast sprawiają, że klienci mają większą ochotę ich skosztować, rośnie więc szansa na sprzedanie owych wyrobów. Prezencja wyrobów cukierniczych jest niezwykle istotnym elementem, który często staje się argumentem przesądzającym o zakupie danego wypieku. Klienci wchodzący do cukierni zaczynają jeść ciasta wzrokiem, jeszcze zanim je zakupią. Pierwsze wrażenie wizualne, jakie wywrą na nich sprzedawane w danym miejscu wyroby, jest więc często najważniejsze. Nabłyszczone powierzchnie ciast to doskonały sposób na zwiększenie apetytu klientów i zachęcenie ich do spróbowania i zakupu wypiekanych w danym miejscu wyrobów.